Det er sikkert som amen i kirken. Går du en tur forbi den lille havfrue, holder der stort set altid en turistbus eller flere fyldt med kinesere, der skal ned og se den lille havfrue, og også have foreviget dem selv på billede med det danske vartegn. Kineserne er vilde med H. C. Andersen, og lader ikke en sådan chance forspilde sig, når de er i København.
Kineserne er dog ikke blot vilde med den lille havfrue og H. C. Andersen, men snarere med Danmark som helhed. Det gælder ikke mindst indenfor dansk design og livsstil, hvor man oplever øget efterspørgsel på eksportvarer indenfor denne niche.
Stigende efterspørgsel
I takt med, at den gennemsnitlige kineser får flere penge mellem hænderne, bliver der også råd til mere luksus. Og når der skal købes luksusvarer, har kineserne en tendens til at kigge mod vesten; herunder også mod Danmark. Her er dansk design højt på den kinesiske ønskeseddel, og kineserne er vilde med alt fra dansk kunstdesign til Danmark møbler – altså danske designmøbler.
Det kan man nikke genkendende til hos Udenrigsministeriet, hvor man nu ugentligt modtager henvendelser fra kinesiske virksomheder, der er interesseret i at importere dansk design om på den anden side af kloden. Efterspørgslen er der – nu gælder det blot om at udnytte det.
Det er især bemærkelsesværdigt, at kineserne ikke blot henvender sig om dansk design generelt. Ofte har de meget specifikke ønsker til, hvad de ønsker at importere. De kinesiske kunder er ikke blot blevet mere velhavende; de er også blevet mere kræsne. Og her kommer dansk design altså til sin ret.
Dansk byggeri og dansk design i Beijing
Også indenfor byggeri er kineserne vilde med dansk design. Det er blandt andet kommet til udtryk i det dansk-kinesiske universitet, der blev bygget i Beijing i 2017. En bygning, der er tegnet af danske arkitekter, og fyldt til bristepunktet med dansk design fra navne som Finn Juhl, Kasper Salto, Thomas Sigsgaard og flere andre prominente danske designnavne.
Udvikling formodes at fortsætte
Det kan være svært at spå – især om fremtiden. Der er dog intet, der tyder på, at der skal ske en opbremsning i efterspørgslen på dansk design. Kina er nu det land i verden, der har flest dollarmillionærer, og antallet af velhavere stiger stadig i takt med, at Kina og den kinesiske økonomi bliver rigere og rigere. Formår Danmark at udnytte det, vil der også i fremtiden være udsigt til at kunne profitere på et stærkt eksportmarked til Kina.