Posted in Nyheder

Hvad er dine rettigheder, når dit fly er forsinket eller annulleret?

Hvad er dine rettigheder, når dit fly er forsinket eller annulleret? Posted on juli 5, 2019Leave a comment

Når en strejke truer hos et flyselskab, øges passagerangsten naturligt. Usikkerheden er ikke kun blandt passagererne, men også for medarbejdere i flyselskabet. I virkeligheden, hvis du kalder et flyselskab timer før en mulig strejke, vil du sandsynligvis blive fortalt, at alt er helt fint.

På det seneste meddelte det skandinaviske luftfartsselskab SAS, at ledelsen havde indgået en aftale med pilotforeningerne som afsluttede en uges langvarig strejke. Tusinder af flypassagerer er var blevet efterladt efter en pilots strejke havde tvunget det skandinaviske luftfartsselskab SAS til at aflyse de fleste af sine flyvninger.

Selvom SAS administrerende direktør Rickard Gustafson for nylig sagde, at han kan nu ”informerer kunder og medarbejdere om konflikten bag [selskabet]”, mere end 1.200 flyvninger blevet aflyst til mandag og tirsdag, ifølge nyhedsbureauet Reuters, efter at SAS-piloter gik ud på fredag ​​da lønforhandlinger brød ned.

SAS vurderer, at strejken ramte omkring 360.000 rejsende og førte til mere end 4.000 annullerede flyvninger. Fly, der drives af SAS-partnere, som udgør ca. 30% af ruterne, var upåvirket (BBC).

Ca. 70% af flyselskabets flyvninger er blevet annulleret og påvirker omkring 280.000 passagerer. På fredag ​​blev 673 flyvninger annulleret, hvilket påvirker mere end 72.000 passagerer, ifølge SAS. AirHelp yder bistand til at få kompensation i sådanne tilfælde, hvor flyselskaber som SAS strejker forårsager forsinkelser og aflysninger.

I modsætning til forsinkelser af andre grunde er flyselskaber som SAS normalt ikke forpligtet til at tilbyde kompensation efter en strejke, fordi strejker normalt betragtes som »ekstraordinære omstændigheder« – situationer uden for flyselskabets kontrol, der kan omfatte ugunstige vejrforhold samt visse strejkehandlinger .

Luftfartsmyndigheden har dog bekræftet, når en flyaflysning er forårsaget af strejkeaktion fra flyselskabets ansatte, flyselskabet skal betale erstatning til passagerer med hensyn til forsinkelse eller aflysning af flyvningen, hvis den ikke har advaret passagererne mindst to uger før den planlagte afgangstid.

Selv pludselige strejker er ikke klassificeret som ekstraordinære omstændigheder, når den industrielle handling er blevet kaldt af et flyselskabs personale frem for en tredjepart, som f.eks. En flyvekontrol eller en bagagehåndteringsstrejke.

Dette princip blev bekræftet af europæiske dommere i den Tyske sag om Helga Krüsemann m.fl. v TUIfly GmbH og vil være retligt bindende i hele Europa.

Det er fortsat luftfartsselskabets ansvar at sikre, at det har planner på plads for at sikre, at du stadig ankommer til tiden.

Lufthavn strejker initieret af lufthavnens ansatte eller flyvelederne betragtes som “ekstraordinære omstændigheder”, hvilket betyder at luftfartsselskaberne under disse omstændigheder ikke er juridisk ansvarlige for at betale dig økonomisk kompensation for din aflyste eller forsinkede fly.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *