Ønsker du at få mere tid til andre opgaver i det nye år? Så får du her noget inspiration til hvilke tiltag du kan tage for at få mere tid til de vigtige opgaver fremover.
Spar tid på regnskab og bogføring
Rigtig mange små virksomheder bruger rigtig meget tid på deres regnskab og bogføring, da de ikke har den nødvendige tekniske viden til at udføre det hurtigt og gennemført. Det kan desuden ikke betale sig at ansætte en fuldtidsansat. Regnskabsprogrammet Billy Bogføring kan du bruge til at fakturere og bogføre dit regnskab med. Programmet indeholder mange funktioner, der gør bogføringen nemmere og derfor er Billy et oplagt valg til dem der ønsker at bogføre selv på en meget brugervenlig måde, da de ikke har den grundlæggende tekniske viden. Desuden er programmet billigt, som gør det endnu mere attraktivt for små, eller nyopstartede virksomheder.
Find nye effektive leverandører
Det er væsentligt at lave en grundig undersøgelse, når der skal findes leverandører til at klare de opgaver du ikke selv har mulighed for. Hvis du fx er i en branche inden for trafik og infrastruktur, er det især vigtigt at kigge efter erfaring. Hvis du står og skal bruge en leverandør til udlægning af asfalt til store vejstrækninger, er det vigtigt med god dialog, så I er sikre på at få det helt rigtige asfalt til det formål I har. Det er desuden vigtigt at udlægningen af asfalten gøres helt korrekt, og at asfalttypen passer til mængden af trafik på vejen. Når det er en trafikeret vej, kører der mange tunge maskiner på vejen, og så skal asfalten kunne tåle ensilage fra husdyrhold.
At skifte leverandør betyder nye procedurer, nye varenumre og nye kontaktpersoner, der skal til at lære jeres virksomhed og jeres behov at kende. I den forbindelse er det uundgåeligt at der opstår nogle fejl. Det er dog det hele værd, hvis man ønsker en forbedring i kvaliteten af den pågældende leverandør.
Benyt procesautomatisering
Mange virksomheder og kommuner har i et stort omfang fået digitaliseret deres arbejdsprocesser. Det skaber en mere fleksibel og skalerbar løsning, der giver dig og dine medarbejdere tid til de vigtigere opgaver i din virksomhed. Det kan bl.a. være inden for løn og HR. Så længe udførslen af processen ikke er en del af jeres kernekompetencer, og noget der kræver en anderledes udførsel end hvad et automatiseret program kan gøre. Sørg desuden for at finde et program der samler alle digitale processer i ét. Det slipper jer for konstant at skulle kigge rundt i mange forskellige programmer.
Det er også en fordel at digitalisere jeres kommunikation. Find nogle apps der arbejder godt sammen, så det er nemmere for jer at kommunikere på tværs af platforme. Når dine filer er spredt på forskellige enheder, og teammedlemmerne arbejder forskellige steder, kan det være svært at holde produktiviteten oppe. Medarbejdere interagerer med eksterne partnere lige så meget som med deres interne teams, og med gode digitale programmer kan I kommunikere sikkert.